Hora křížů, Klaipèda, Kurská kosa

04.07.2023

Nejnáročnější den naší exkurze, alespoň podle popisu z webu, jsme zahájili odjezdem od kempu v 6:57 místního času. Před naší první zastávkou jsme ještě zhruba po hodině cesty na chvíli přibrzdili na benzínce a poté jsme již přímo zamířili k jednomu z nejznámějších míst v Litvě – hoře křížů, ke které jsme dorazili v 10:06. Pan profesor Harásek nás obohatil stručnou historickou vsuvkou. Přes onu "horu", na jejíž zdolání jsme museli překonat zhruba dvoumetrové převýšení, jsme se dostali k nově zbudovanému klášteru a v 10:50 jsme již pokračovali do přístavního města Klapėda.

Do Klaipėdy jsme dorazili s mírným spožděním v 13:20 a společně jsme se vydali do přístavu, kde jsme koupili lístky na trajekt a přes Kuršių marios (Kurský záliv) jsme se dostali na Kurskou kosu, táhnoucí se z jihu od Královce až právě k městu Klaipėda. Po překonání zálivu nás sice přepadl silnější déšť, ten však naštěstí brzy ustal a my jsme se mohli zhruba kilometrovou procházkou vydat k Baltskému moři. Na jeho písečné pláži někteří obdivovali místní reálie a někteří se, i přes ne zcela příznivé podmínky, rozhodli vykoupat.

Zhruba v 15:15 jsme se trajektem vydali zpět do města, kde jsme se již po skupinkách samostatně vydali objevovat dle osobních preferencí, například minolovku LKL Sūduvis či zbytky klaipėdského hradu, který jak jsme zjistili, se místní rozhodli znovu vybudovat a probíhá na něm čilý stavební ruch.

Odjezd z města byl téměř načas v 16:40 a část výpravy, která se rozhodla navštívit večerní představení litevského národního operního souboru (LNOBT) v pořádku stihla představení Cavalleria rusticana.

Zpracovali: Kryštof Cikrle, Jakub Kučera

Hora křížů
Lodě kotvící v přístavu města Klaipéda
Detaily na některé z tisíců křížů na Hoře křížů
Mapa (schematické znázornění) moře vytvořené Kurské kosy
Kurská kosa a její pláž směrem k Baltskému moři